ict Pro - kurzy, školení, konzultace
view counter

Kumránské svitky jsou stále záhadou

view counter

Nález svitků od Mrtvého moře (nebo-li Kumránských svitků) vzrušil v roce 1947 křesťanský svět. Jednalo se totiž o soubor svitků z předkřesťanského období, které mohly podat cenné svědectví o tehdejší době, ale i o postavě Ježíše Krista. Většina svitků byla na pergamenu, tedy na k sobě sešitých pruzích kozí nebo jehněčí kůže. Několik na tenkých plátech vyklepané mědi a pár také na papyru. Psány byly většinou hebrejsky, zčásti aramejsky a několik z nich i řecky. A jejich obsah? Pasáže žalmů, stanovy kumránské obce, různá požehnání, liturgické hymny, obchodní smlouvy, zaklínadla, modlitby a výklady starozákonních textů.

Kdo je tehdy objevil? Byl to Syřan Khalil Iskander. Traduje se, že je získal od negramotného pastevce, který je našel při hledání zatoulané kozy. Iskander je hodlal rozkrájet na podrážky sandálů, které vyráběl. Doslechl se však, o jak vzácnou kůži se jedná, na místo nálezu se vypravil a objevil další svitky, které pak nabídl ke koupi tamějšímu klášteru. Některé prameny hovoří o tom, že vzácný nález mají na svědomí beduíni. Svitky se pak objevují na světle božím o rok později, když již je známa jejich neuvěřitelná historická hodnota. Ta byla v té době vyjádřena sumou jeden milion dolarů. Zájem o svitky od Mrtvého moře projevil i John Rockefeller mladší, ale nabízená cena se mu zdála přece jen příliš vysoká. Ovšem muzea, bohatí soukromníci a archeologové se přebíjeli svými nabídkami, aby svitky získali. Do Kumránu pak mířil velký počet hledačů, vědců a dalších, kteří doufali, že ještě nějaké cenné předkřesťanské písemnosti najdou.

Frank Fabian ve své knize Tajný příběh spasitele píše, že: „Největší vinou kumránských textů je, že si drze dovolují mluvit o mesiášovi. To nejde, kam bychom to došli. To že by pak už nebyl Ježíš jediný a jedinečný: Nelze ani jen připustit natož přiznat, že už sto let před Ježíšem existovaly mesiášské představy a mesiášská očekávání, ze kterých byl potom později uplácán nový zákon“ (konec cit.). Autor také zdůrazňuje, že kumránské svitky hovoří o mesiášovi velmi obecně a líčí ho jazykem symbolů jako vrchního velitele v boji Světla a Tmy. Soudilo se, že místo nálezu – Kumrán - byl něco jako klášter tehdejší předkřesťanské sekty Esénů, kteří do jeskyň ukryli své spisy před dobyvačnými Římany někdy okolo 70. roku našeho letopočtu. Ale byli to skutečně oni? Ono společenství žijící v celibátu, které odmítá majetek, modlí se a je známo proslulými léčiteli?

Nedávno bylo nalezeno 30 koster mužů, a to právě v místě, kde byly kumránské svitky objeveny. Spekuluje se o tom, zda právě tito lidé nebyli právě jejich autory. Byli to Eséni? Pokud ne, mohlo by jít o příslušníky jiné sekty. Frank Fabian nabízí vysvětlení, že mohlo jít i o kopisty, kteří svaté svitky opisovali pro potřebu židovského ritu a vzdělávání. Uvádí také, že zde byly odhaleny i ženské hroby a nalezeny peníze a cennosti. Ale Eséni si od žen drželi odstup, žili v přísném celibátu a majetek odmítali. Proto ty pochybnosti, zda šlo skutečně o Esény nebo o nějakou jejich odnož, která nežila podle tak přísných pravidel. Jistoty se však asi již nedobereme.
Lenka Stránská