Káva je zdravější, než se myslelo
- Databáze informací:

Vědci ve Washingtonu světu oznámili, že mírná konzumace kávových nápojů má více účinků dobrých než špatných. Epidemiologické studie ukazují, že káva snižuje riziko vzniku jak Parkinsonovy, tak i Alzheimerovy choroby, mimo to snižuje možnosti kamenotvorby v ledvinách i ve žlučníku.
Epidemiolog Rob van Dam z Harwardské univerzity poukázal na studie provedené v USA, Evropě a Japonsku, z nichž plyne, že příznivci kávy méně často onemocní diabetem druhého typu než ti, co kávu odmítají. Tento příznivý efekt byl dokázán jak u normální kávy, tak i u bezkofeinové. Z toho logicky plyne, že v kávě příznivě působí jiné látky než kofein.
Je ovšem dlužno říci, že velká konzumace kávy škodí - zvyšuje tlak krve a koncentraci aminokyseliny
homocysteinu v krvi - ten platí jako rizikový faktor pro arteriosklerózu a tím pak možnost vzniku infarktu a mozkové příhody.
Studie změnila názor na kávu i ve vztahu ke vzniku střevních nádorů. Lenore Arab z kalifornské univerzity v Los Angeles provedla nové analýzy na tomto poli bádání a zjistila souvislosti mezi pitím kávy a vznikem střevních nádorů - spíše je tomu naopak, než se dosud myslelo. Jen u dvou forem nádorů - leukémie a karcinomu žaludku - se může riziko onemocnění zvětšit.
(gre)













